Razem czy osobno


Zawsze lubiłam układanki i zagadki logiczne: sudoku, obrazki logiczne... teraz w szyciu znalazłam taką "przestrzeń" dla siebie która zmusza moją głowę do myślenia i "rozkminiania". Wymyślanie i kombinowanie jak by tu przygotować wykrój czy jak to pozszywać sprawia mi ogromną radość.
Dzisiaj pokażę wam jak rozwiązałam moją kolejną zagadkę czyli jak przygotować wykrój i uszyć własne rękawiczki 2 w 1. Ja osobiście takie uwielbiam. Może wam też przypadną do gustu.

Potrzebne będą:
  • Kawałki materiału - bardzo dobrze sprawdzą się resztki materiału, które zostały wam po szyciu innych ciekawych projektów (ja dzisiaj użyłam dresówkę drapaną bo akurat zalegała mi w szafie)
  • Ściągacz prążkowany
  • kawałeczek rzepa (lub napy - wg uznania)
  • ok 20 cm lamówki dzianinowej (lub resztka dzianiny z której sami zrobimy lamówkę)
Zacznijmy od przygotowania wykroju.
Do dzieła!

Pierwszym krokiem jest odrysowanie ręki przyszłego właściciela na kartce - rysujemy z lekkim zapasem. Zaznaczamy na jakiej wysokości zaczynają się palce oraz wysokość gdzie zaczynają się kostki.



Zaznaczmy następujące linie (od góry):

  • linia gdzie zaznaczyliśmy że zaczynają się kostki palców
  • linia gdzie zaczynają się palce
  • mniej więcej połowa odległości między poprzednią linią a miejscem gdzie zaczyna się kciuk
  • dobrze jest jeszcze narysować linię gdzie zaczyna się kciuk (ja tu nie rysowałam, ale polecam)



Następnie wycinamy całość i przecinamy zgodnie z przedstawionym zdjęciem:



Na podstawie wyciętych elementów przygotowujemy wykrój. Zwróćcie uwagę na to iż nadałam im numery, którymi będę się teraz posługiwać.

Bierzemy elementy nr 4 i 5 i składamy je zgodnie ze zdjęciem, a następnie odrysowujemy całość.


Później czas na elementy nr 2, 3 oraz 5 i składamy je zgodnie ze zdjęciem, a następnie odrysowujemy całość.


Następnie przykładamy do siebie elementy 1 i 2, oraz 2, 3, 4 - i odrysowujemy. 
Wycinamy także mały prostokąt o szerokości ok 1,5 cm a wysokości 2 x długość odcinka od początku palców do początku kostek (u mnie ok 4 cm). Możecie wyciąć go na wysokość z lekkim zapasem bo i tak później to wyrównamy, więc nie stresujcie się na tym etapie :)  
Powinno wam wyjść mniej więcej coś takiego:


Składamy materiał na pół (o ile chcemy mieć dwie rękawiczki) i wycinamy wszystkie elementy zgodnie z ilością zaznaczoną na zdjęciu dodając zapas na szwy.


Elementy które powstały ze złożenia elementów 2,3,4 oraz 2,3,5 wymagają jeszcze nacięcia na palce.  Nacinamy na wysokość zgodnie z tym co na rysowanym wykroju (czyli ok 2cm). Potrzebujemy wsadzić tam docelowo 4 palce więc musimy zrobić 3 nacięcia.  Najpierw jedno na środku a później powstałe fragmenty na 2.
Ważne! Na palce zewnętrzne czyli mały i wskazujący musimy zostawić trochę więcej materiału niż na palce środkowe. 


Wszystko wycięte - no to szyjemy!
Na początku bierzemy elementy z wyciętymi palcami (czyli te które powstały z elementów 2,3,4 oraz 2,3,5) oraz te małe prostokąciki. Przyszywamy po 3 prostokąciki do każdej rękawiczki zgodnie z tym co jest na poniższych zdjęciach.



Następny krok nie jest konieczny na tym etapie - ale ułatwia późniejsze szycie - zszywam elementy ze sobą na wysokości palców. Po tym kroku mam już 4 dziury na 4 palce. Wyrównuję przy okazji górną część - czyli wykończenia przy palcach.


Teraz czas na klapkę. 



Zszywam oba elementy ze sobą na całej długości łuku pozostawiając miejsce na wsadzenie palców. 

Obracam obie części na prawą stronę.



Przymierzam do ręki.


Zaznaczam także miejsce gdzie kończy się klapka.


Teraz czas przyszyć rzep (w sumie można to zrobić ewentualnie wcześniej - przed zszyciem ze sobą obu części klapki, będzie trochę wygodniej, ale tak też się da :) )


W klapce z jednej strony (będzie to strona wewnętrzna rękawiczki) robię małe nacięcie materiału (na ok 1 cm) zgodnie z tym co pokazałam na zdjęciu.


Wykańczam ten brzeg lamówką (ja użyłam fragmentu jersey'u który wpadł mi w ręce)


No to teraz czas przyszyć klapkę do rękawiczki. Układamy klapkę tak, by brzeg który chcemy teraz przyszyć był ok 1 cm powyżej zaznaczonej wcześniej linii (u mnie widzieliście białym mydełkiem zaznaczone podczas mierzenia)


Teraz zakładam klapkę na palce i stębnuje ok pół centymetra od zgięcia. Dzięki temu brzeg materiału się fajnie schowa.




Teraz czas przyszyć rzep (haczyki) na wierzchniej stronie rękawiczki. Zakładam rękawiczkę na rękę, zdejmuję klapkę i zaznaczam w którym miejscu należy przyszyć rzep. 

 

Bierzemy ostatni element naszej układanki. Zwróć uwagę by na pewno wziąć element od tej samej rękawiczki (jeśli szyjesz lewą to od lewej i odwrotnie). By się upewnić czy masz dobry element to sprawdź czy w takim ułożeniu jak na zdjęciu kciuki się pokrywają.



Zszywam z obu stron dochodząc do wysokości gdzie zaczyna się kciuk (minus zapas na szew)


Następny krok jest już jak przy zwykłych rękawiczkach. Szyjemy w pierwszej kolejności tylko to co zaznaczyłam na niebiesko, a następnie ostatnie otwory które pozostały czyli fragmenty zaznaczone na pomarańczowo. W tym momencie patrząc na zdjęcia możesz zastanawiać się co się stało z klapką? Jest zwinięta w rulonik w środku.


Teraz możemy przymierzyć prawie gotowe rękawiczki i chwilę się nimi nacieszyć :)


Pozostało już tylko wszycie ściągacza i... chciałoby się powiedzieć że to już koniec... ale to dopiero połowa sukcesu - trzeba uszyć jeszcze drugą - ale nie martw się z tą drugą już pójdzie ci na pewno szybciej i sprawniej :)

Powodzenia!

















Komentarze

Popularne posty